30 dagar kvar

I dag är det 30 dagar kvar till vernissage i den vackra konsthallen i Bergööhuset i Hallsberg. Carl Larsson var en gång måg i detta hus och har brukat färg penslar på väggarna i övre våningen, och skulle han vakna till och gå ner i min utställning så skulle han nog inte känna någon likhet mellan hans och mitt måleri. Jag brukar inte vara nervös inför en utställning, men den här gången käns det något pirrigt. Det är nästan hemmaplan och här kan man inte komma med någon gammal skåpmat, det tänker jag inte göra heller det är väl så att jag har alldeles för mycket att välja på. Jag bär fram och tillbaks med bilderna på ateljèn för att se vilka som passar med varandra. Det blir både skulptur och måleri, och en av skulpturerna kanske kan vara kontroversiell, själv tar jag inte ställning utan ställer en fråga till publiken.
Det är dagsaktuella händelser jag tar upp i ett par målningar och i skulpturer, det är den allvarliga delen i utställningen. Det blir också en humoristisk del har jag tänkt, där det svänger från skulpturen "rödhårig modell med vantar" ner till kritor som kunde vara gjorda av barn som inte är förstörda av måsten utan fortfarande är fria i tanken.
Måleriet svänger mellan berättande färger och former i vattenlandskap, till stora bilder med dramatik, mystik och tyngd. Det gäller att begränsa sig och försöka få till en bra utställning men jag kommer att få god hjälp av Siv och Marita som är en stor praktisk del av Hallsbergs framgångsrika bild- och konstförening.

Kommentarer
Postat av: mathilda

Gillar din blogg morfar!! många kramar mathilda!

2011-03-20 @ 01:34:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0