Uppochnervänd konst

Mitt älsta barn-barn tycker att jag skall presentera mej lite mer tydligt, vad jag gör hur, och varför. Det vet hon säkert eftersom hon studerar informationsvetenskap på universitetsnivå. Det är säkert aldeles rätt tänkt i de flesta verksamheter då man vill komma ut med vad man kan och vill, men i mitt yrke målare och skulptör tycker jag att inte samma regler gäller. Yrke förresten, borde då vara konstnär, men jag kallar mej målare och skulptör då jag tycker att ordet konstnär är missbrukat och används i alla möjliga och omöjliga  sammanhang. För vem gör jag konst? Ja i första hand för mej själv för att jag är nyfiken och vill se vad som händer om jag gör si eller så med färgen eller träbitarna. Har man så lyckats att få andra betraktare att se någonting igenkännligt i det de ser gjort av mej, det driver mej att fortsätta skapa för att visa för andra.
Det finns ett antal olika tekniker för att skapa konst, det är det man lär sig på konstskolor, det blir bara en tråkig uppräkning, det som räknas är slutresultatet om man har lyckas i sitt meddelande till betraktaren.
I dag hade jag besök i ateljèn av min kompis som jag högaktar för sitt genuina intresse för konst, vi diskuterar mitt arbete, vänder och vrider på bilderna. I dag vände han på en stor målning som jag inte var nöjd med, och se där såg jag någonting nytt, här behövs bara smärre justeringar så klarar den att bli kompis med mina andra bilder i min femverksserie i större format. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0