Gäst i en annan atelje.

Jag har de två senaste fredagarna återvänt till Kävesta Folkhögskola för att som gästlärare denna gången undervisa i konsten att måla modell. Lite nervöst känns det att möta en grupp vetgiriga och kreativa ungdomar. Efter en inledning med prat och beskrivande ritande på tavlan så kände jag att de var med på mina ideèr. Redan efter den första långa ställningen med den förkylde modellen Felix så kan jag se var eleverna står i sina försök att fånga den mänskliga kroppens uttryck med färg. Här fins ämnen till framtida konstnärer, utan tvekan.
Efter förmiddagsfikat lossnar det och när vi kommer ner på kortare tider blir det ännu bättre bilder. Det är ju inte för att jävlas med eleverna och stressa dem, som vi drar ner tiden , utan för att de skall fatta snabba beslut och inte fastna i detaljer. Den avslutande serien med tre tvåminutersställningar resulterade i mycket bra bilder, det sa jag till mina elever vid genomgången och det tyckte också Felix och han har ju sett många mer eller mindre lyckade försök.
Nu var både jag och eleverna trötta efter denna intensiva konsentration och jag dessutom hungrig. Det känns bra att få komma ut och träffa dessa unga ambitiösa elever som kontrast till mitt ensamarbete i min ateljè.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0