Storstadsbesök

Novembersöndag, regn och dis perfekt väder för arbete i ateljen, men man måste ju vara social också. Jodå jag fick med två målningar på "Länets konst" hamnade i salen med måleri. Egentligen så är museets lokaler inte mycket att skryta med, mörkt och murrigt så Örebro behöver verkligen  ett modernt hus för konsten. Besökte Stockholm förra helgen, Moderna, Fotografiska och Valdemarsudde. Hills måleri på "udden" är alltid fantastiskt att se och särskillt alla bilder från hans sjukdomsperiod som i dag verkar väldigt moderna. Hill skrev hem till en kollega när han vistades i frankrike att "nu skulle Sverige få se på de mest fantastiska målningar som någonsin målats" ja någonting i den stilen skrev han. En fantastisk inställning till måleriet som kan vara rättesnöre till allt målande och nyckeln till framgång  även i dag.
Hann med en del gallerigesök, men blev inte så impad, man ser två  sätt presenteras för publiken det vackra tillrättalagda, snälla som går att sälja utan ansträngning och så det exprimentella, abstrakta i bland obegripligt  men säkert för konstnären självklara. Jag tror att det i bland skulle behövas en liten vägvisare för att betraktaren skall hamna på samma slingrande väg som konstnären, eller räcker det med att konstnären förstår sitt eget uttryck.
Jag som kommer från landet med kanske en åldrig uppfattning av vad jag ska se och känna, vid inträde i storstadens gallerivärld känner mej frustrerad då jag inte kan hitta några ingångar till det som hängts på väggarna och som kallas konst.
Jag saknade det starka personliga uttrycket som gör att man kommer ihåg det man sett oavsett om det är abstrakt eller realistiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0