Lugnet efter stormen ?

Efter några veckors uppehåll är jag nu tillbaka framför staffliet med penseln i handen, pensel är väl inte riktigt med sanningen överensstämmande, idag är den utbytt mot en ganska bred spackelspade. Skivan jag målar på är ganska stor, har varit lock på en låda som var emballage till mina grönländska bilder då de skickades med lastbil från Paris i början på 2000-talet. Lugnet efter stormen råder nu, i helgen öppet hus på ateljèn, den årliga konstslingan med 19 olika aktiviteter, välbesökt hos mej ca: 220 personer många intresserade av bilder och en del kommer för kaffe och en stunds prat. Utan Carinas insats vore detta evenemang ogenomförbart för min del. Det är märkligt vad människor kan se i mina bilder, någon såg får i massor i flera bilder, mej veterligt så har jag aldrig målat får.
Jag hade turen att bli antagen till" Rådhusets julkalender" även i år, tredje året i följd. Kort om tid i år, inlämning redan den 27 oktober. Tema i år "Nära", redan på hemvägen från intruduktionsträffen med alla medverkande konstnärer, fick jag en idè som jag började skissa på och har nu en färdig bild.
På torsdag hämtar jag hem min utställning i Eskilstuna, spännande att se om det har hänt något, men jag har inga större förhoppningar om någon försäljning, det är inte konst som folk prioriterar i dessa tider. Mitt i allt detta så uppstår "Länets Konst" igen, och där måste man ju lämna in någonting. Det visade sig vara mycket populärt, salarna på Länsmuséet var översållade med alster av alla sorter, stackars jury; detta blir ett jättearbete så man får vara glad om man får med någonting.
Bra att muséet tar upp denna gamla utställning igen, det fins ett behov och en möjlighet för unga friska uttryck att komma upp på den vanskliga konstbanan, läs väggen/golvet på länsmuseet och bli sedd av en publik och kanske av en kritiker. Men den risken är väl ganska liten då vår "drake" inte prioriterar den sortens skriverier på kultursidorna längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0