Valborg och lövsprickning

Slut på april och löven på björkarna har börjat visa en skir grönska. Hörde en gång en konstnär som sa att han inte kunde måla vår och sommartid då han tyckte att allting var bara grönt. Han missade kanske alla nyanser i det gröna, från varmt till isande kallt grönt. Den här årstiden gör alla måsten i trädgården sej påminda och jag tillbringar inte alla veckodagar på ateljèn, vilket gör att då jag är där är mer "sugen" och motiverad. I går hade Kävesta Folkhögskola öppet hus för almänheten och jag blir som varje år överaskad över vad de har åstadkommit på konst och fornlinjen. En hel del krokier kände jag igen och jag hade väl en liten del i tillblivelsen av. Tänk vad det gör med en vit passpartout och uppsatt på en vägg. Träffade några som varit elever för flera år sedan och som komihåg mej, sånt känns bra.
Jag har i dag transporterat 7 stycken alster i trä och tyg till ateljèn som, då det gäller den textila biten har jag fått god hjälp med, av min fru. Jag har tänkt presentera samlingen i början på nästa år, tillsammans med en annan grupp träalster mistänkt lika hus, få se om det fungerar. I veckan har jag färdigställt en modell, till en skapelse som jag har det mesta materialet till, i fullskala 3,5 m hög, det är spännande att föreställa sig fullskakan då man ser den tio gånger mindre modellen.  Målet är den färdiga skulpturen, men vägen dit , alla hinder och besvärligheter som måste övervinnas är minst lika spännande.
Nu önskar jag en grön och glad Valborg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0