Måleriförsök, kursfunderingar och hägrande Bornholm.

Midsommardagsstiltje, cykeltur i grönskan, lite pyssel i växthuset och vila, samt mer vila. Denna dag är nog svenska folkets vilodag efter gårdagens vilda dansande runt den berömda stången och andra ting.
Förra veckans arbete på ateljen präglades av försök att fylla några dukar med färg, skrapa bort och försöka igen. På torsdagen klämde jag dit den bortskrapade färgen på en stor grundad skiva, och då äntligen "lyfte" målningen till en höjd som det var länge sedan jag uppnått.
Jag vet vad denna okoncentration beror på, i ett svagt ögonblick för länge sedan lovade jag ett antal trevliga damer att hålla i en veckoslutskurs i måleri och startdatum närmar sig med blixtens hastighet. Jag har rotat i mitt material ifrån den tid då jag höll i sommarkurser på Kävesta folkhögskola, lagt till och dragit ifrån, grundmålat många meter golvpapp, funderat på arbetsuppgifter.
Hoppas att det räcker, det är inga nybörjare jag skall jobba med, jag tänker i alla fall bjuda på mej själv och jag vet av erfarenhet att det kommer att inspirera mej att ta del av andras bildskapande. Vi kommer att vara oberoende av vädrets makter i Ideströms förnämliga atelje med rekordhögt i tak. Koncentrationen kommer att ligga på att försöka få var och en att ta ett steg till ut på måleriets "okända" vatten.
Häromdagen kom färjebiljetterna till Bornholm där jag deltar tillsammans med två danskar i en utställning i Rönne, med vernissage den 10 augusti. Lokalen är jättestor, så här kommer jag att ta med några kvadratmeter måleri från den senaste vintern och våren. Bornholm är en fantastisk oas, detta lilla stycke Danmark där man tillochmed kan förstå det mesta av det vanligtsvis svåra tungomålet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0