Utkast: Sept. 19, 2011

Dagarna går i rasande takt, det ena avlöser det andra och någon arbetsro har svårt att infinna sej. Med arbetsro menar jag dagar då jag från morgon till kväll får stå framför staffliet och bara koncentrera mej på färger och former och göra djupdykningar i bildvärlden. När jag ser mej om i ateljén och bland målningarna som står i travar eller hänger på varje kvadratdecimeter av väggarna, så skulle jag ju inte behöva ta i penselarna, kniven och spackeln på mycket länge. Det käns som har jag kommit in i en återvändsgränd bland former och färger, jag börjar på flera dukar och pannåer och märker snart att det jag gör, är redan gjort - av mej. Man kan inte springa ifrån sig själv men man måste kunna bredda sitt tänkande och kliva över gränser och våga pröva nya infallsvinklar.
Efter ett besök på akvarellmuseet i Skärhamn och Emil Noldes kraftfulla akvareller infinner sej lusten att ta fram de vattenburna färgerna igen. Jag har ju varit ganska bra på att komma överens med färg, vatten och 640 grams papper, vilket jag fick bekräftat då självaste Arne Isaksson köpte en bild som jag hade fått med på Nordiska akvarellsalongen för ett antal år sedan.
Min vernissage på Konstfrämjandet i Eskilstuna närmar sej, jag har sett inbjudningskortet, det ser bra ut, de har valt själva av mina fyra inskickade bilder och det blev den bild jag helst ville ha. Man kan tycka att det skulle bli rutin att ställa ut på nya ställen men att träffa nya människor, nya lokaler är alltid lika spännande och inte minst att träffa en ny publik och höra och se reaktioner på mina alster. De alltid trevliga damer (för det mesta damer) gör ett fantastiskt arbete för att hålla konstens fana högt på alla mellanstora och mindre orter runt om i Sverige.

Kommentarer
Postat av: Lena Hälllzon

Jag fick tips om din blogg idag och kikade in, en trevlig händelse. Dina bilder är helt fantastiska och gör en glad. Jag gillar både färgkänslan och formerna.

Det måste ha varit kul att få sälja en tavla till Arne Isaksson, i alla fall oerhört uppmuntrande, skulle jag tycka.

2011-09-20 @ 20:41:31
URL: http://www.slojdlena.blogspot.com
Postat av: Sten Hallberg

Hej; Av en händelse snubblade jag över Din blogg och ser att Du sett Emil Nolde i Skärhamn - jag vill bara rekommendera ett besök i Seebull( med tyskt y!). Jag har varit där i sommar och blev betagen av allt: måleriet, trädgården, det platta! landskapet, kossorna som gick helt inpå restauranten(och den hade god mat)! På museet fick jag se helt andra sidor av Nolde- spännande och givande!

2011-10-15 @ 19:11:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0