Var visar jag en sådan bild?

Nu kära läsare, om jag har några, tror ni väl att jag har somnat eftersom det var länge sedan jag var aktiv här. Jag vet inte vad jag skall skylla på, möjligen slöhet framför datorn. Jag har i alla fall varit aktiv på ateljen, utställningen i Lindesberg närmar sig, och nästa års stora framträdande på hemmaplan finns där i bakhuvudet.
Jag har arbetat i större format på hård skiva med spackel och kniv och fått fram något som jag tror på, det blir en speciell struktur och mönster i färgen och något " ovanifrån "-perspektiv på det hela. Nu har jag arbetat mej igenom ett antal sådana bilder så nu behöver jag en paus från detta sätt att behandla färgen. Jag har i dag arbetat med två små bilder,  kommer på att innehållet, målningens uttryck är viktigt. Inte bara vackra färger, harmoni och balans i kompositionen. Detta borde jag veta efter så mycket målande, men ibland frestas man att låta färg och komposition ta över, resultatet kan bli en vacker färgkomposition med lite stimulans för beteraktarens fantasi.
Därför är det viktigt att en viss disharmoni får finnas med i målningen. Plockade fram en målning efter en resa i gränslandet nellan Tyskland och Frankrike då vi besökte flera krigskyrkogårdar, en ganska stor mörk målning med massor av vita kors. En skildring av krigets vansinne som jag blev starkt påminnd om i dessa gränstrakter där krigets fronter passerat ett antal gånger.
Var visar man en sådan bild, vilken gallerist eller konstförening vill se en bit verklighet på väggen?
I morgon är en ny dag med nya vita dukar grundade för verkligheten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0